
 

THE MARKET OF THE ELECTRONIC MEDIA 

Internews 2002 
Prepared by Nouneh Sarkissian 

Done for the International Association 
of Journalists “Southern Caucasus”  

 

Introduction 

The first “independent” broadcasters can be probably considered the small “home-bred” 
radio stations broadcasting spontaneously – the so-called “hooligan channels” that were 
spread in 60-70s in the period of the Soviet regime, going on the air at their own risk, 
broadcasting various types of music, mainly turned down by the official machine of 
propaganda and, thus, protecting freedom of speech and expression. 
 
The history of the new Armenian electronic media dates back to early 90s. However, the 
first non-governmental (hereinafter, we consider this term to be more acceptable than the 
definition independent) TV companies emerged in late 80s. In 1987, Ashtarak TV – a 
cable TV company – started functioning in a small town Ashtarak situated very close to 
the capital of Armenia. It was established due to the “unsuccessful” geographical location 
of the small town: the signals of few central broadcasters could not reach there. At that 
time, these were two Armenian state channels, as well the central Soviet channels. 
 
The cable system provided a few thousand people with access to information, at the same 
time marking the emergence of private, non-governmental broadcasting. It is proven by 
the fact that Ashtarak TV not only provided technical access to various channels but also 
produced local programs – local news, interview (which we now call a talk show format), 
music and entertainment. Buying up some old equipment from the state television, the 
Ashtarak studio became an owner of serious alternative technical furnishing (for that 
period) that allowed producing programs and getting on the air. It should be mentioned 
that, from time to time, some of the state television crews made use of the resources of 
Ashtarak studio, thus making up for the deficiency of technical means, although 
sacrificing the production quality. Easy access to the equipment, as well as the short-term 
feeling of creative freedom compensated the non-professional systems of VHS format 
home video editing. The TV company was really remarkable for certain freedom of 
views. On Friday evenings films with innocent erotic episodes were broadcast. Before the 
screening, a sexologist or a psychologist talked, explaining to the audience the 
characteristic features of intimate life. According to the head of the Ashtarak television, it 
has allowed to drastically increase birth rate in Ashtarak. Nobody was able to check that 
fact. However, it can be registered as the first evidence of the role of free mass media in 
the social life of Armenia. 
 
Lots of TV companies of Armenia started from cable broadcasting. In early 90s, lost of 
cablecasters involved in showing “pirate” films, switched to the system of terrestrial 
broadcasting and producing their own production. 
 
It was about a few hours of local broadcasting at free channels in various regions. Very 



few people – only the local audience - knew about the existence of such TV companies. 
Soon they got used to alternative TV channels. 
 
The years of energy crisis (1992 – 1995) left their mark upon the broadcast development. 
The work of Tsayg TV Company in Gyumri – one of the first broadcasters in Armenia – 
was quite typical for those times. The TV company broadcast based on a very specific 
regime. It started broadcasting as soon as the electric power was on, finishing the 
programs during the blackouts. It made no sense talking about the principles of creative 
management, broadcast structure, programming schedule and lots of other things. 
International professional standards didn’t work in Gyumri, as it was hardly possible to 
predict the broadcast time of specific programs, as well as the time when “the light 
arrived,” as we used to say in those times. Television didn’t originate as business. But 
then, it played a huge social role, being the most important information source for the city 
ruined by the earthquake. The residents of the city often stayed awake all night by the 
screens. Tsayg covered local problems, informing the isolated city of the events 
happening in the world and being the only entertainment for the inhabitants. Thus, the 
young non-governmental television started implementing all the functions: informing, 
entertaining and acting as a serious social phenomenon. 
 
In early 90s, there were about a dozen non-governmental TV companies. The interesting 
thing is that up to mid 90s – to be more precise, up to 1996 – non-governmental 
broadcasting in Armenia mainly existed in the regions. There are many explanations for 
that. In the first place, it was necessary to breach the information vacuum in the regions 
that had been increased by the existing energy crisis. Secondly, local TV companies were 
the only opportunity to learn about the events in the towns. Thirdly, the certain distance 
between regional broadcasters and the center – i.e., the watching eyes of national 
authorities and the officials – permitted in the first years of existence to use the 
frequencies without specifically caring about legal consequences. The lack of clear 
instructions, rules and laws regulating the sphere of broadcasting contributed to it as well. 
Yet another reason for the free “regional” broadcasting was the fact that the audience was 
unsophisticated, and it was possible to satisfy their needs with relatively inexpensive 
means –in a sense of using technical resources, programming, and paying to the staff. 
And finally, local authorities were, in a way, interested in the existence of the local mass 
media. On the one hand, the TV companies were a good means for informing the local 
public of the works of local authorities. In some cases, local authorities themselves 
founded the TV companies or, at least, contributed to their establishment. Secondly, it 
was possible to take advantage of the weak material and technical resources, at certain 
times making them a mouthpiece of governmental propaganda. 
 
Currently, the situation is a lot different from the one described above. Before covering 
the stages of development, we should note some characteristic features and contradictions 
of the industry of broadcasting in Armenia: 

1. A big number of TV companies as compared to radio companies. 
There are about 4 times more TV companies than radio stations. 
 
2. Too many broadcasters at a comparatively small advertising market. According to 
experts, about 60 broadcasters, as well as print media, share a sum that is equal to 5 
million US dollars a year. 
 
3. The concentration of broadcasters in the capital of the country. There are about 21 TV 



companies and 11 radio stations broadcasting in Yerevan. 
 
4. Limited resources of the advertising market, the concentration of budgets for 
advertising in the capital of the country, in a situation of underdeveloped economy. 
 
5. A shortage of qualified staff and, at the same time, a big number of specialized 
departments in institutions of higher education. 

 

Stages of Development 

Analyzing the development of the broadcast media in Armenia, it is possible to define 
several stages. To add certain emotions to, by no means, non-simple process of 
establishment of the broadcast industry, we can name the stages in the following way: 

• Period of romanticism  
• Period of realism  
• Period of industrialization  

Period of romanticism. This was the time between 1991 and 1996. It was a period for a 
spontaneous emergence of broadcasters, increased enthusiasm, intuitive approach to the 
work, and gradual awareness of the social and political role. It would hardly occur to the 
founders of TV companies in Armenia (as well as in the whole ex-Soviet territory) that 
they had to deal with a serious and a rather profitable business. Advertising, practically, 
didn’t exist; the quality of the production left much to be desired; there was a lack of 
professionals. As it was noted above, the first broadcasters appeared in the regions, 
forming the staffs out of local intelligentsia and enthusiasts that were in love with 
television. However, these people mainly didn’t have a special education and, often, 
didn’t know the basic principles of television production. The entrepreneurs, for the most 
part, thought about creating art products and providing the viewers with local 
information. Hardly anybody started working out the idea of selling the audience to an 
advertiser, which supposed maximum achievements. There was no serious technical base, 
no advertising market, not enough information, and, most importantly, no knowledge of 
the characteristic features of the business. However, the inexperienced audience was 
ready to accept any information since there was still a lack of any kind of information. 
No central channel would cover the misfortunes of an old neighbor and wish a happy 
birthday to a dear grandchild or a nephew. Awareness of the importance of local 
(community) source of information and the abuse of that idea made lots of pioneers of 
local broadcasting industry ponder over keeping the established companies and switching 
to the following stage. This phase was ended by the launch of two broadcasters in the 
capital of Armenia. In summer 1994, radio Hi-FM first went on the air – the first private 
FM-radio in independent Armenia. It became the product of the rather successful project 
Daniel Bolger, a Peace Corps volunteer, and a group of graduates from the American 
University of Armenia. The project was financed by Soros Foundation that, like many 
other donors, was rather interested in the launch of the independent media in the territory 
of Newly Independent States. There was yet another symbolic phenomenon – the 
appearance of the social-political Sunday Channel A1 Studio on the air of the 
governmental television, which was a rather innovative phenomenon for those times. The 
studio was the first producer of information and news that were broadcast on various 
local and foreign channels. Later, in 1991, A1 studio was renamed A1+, starting 



independent broadcasting and persuading the viewers in the capital that private 
broadcasting has become a reality, laying claim to a certain role in the life of the public. 
 
One of the characteristic features of the period of romanticism was the lack of any open 
regulatory principles of broadcasting, issuing licenses and other permissions. VHF 
broadcasting was considered the secret monopoly of the government. There were rather 
uncertain talks about the need to launch a legislative basis. All the matters connected with 
providing frequencies were solved by the officials of the Ministry of Communication, 
later handed down and discussed by the licensing commission that was a part of the same 
Ministry. In the regions, the frequencies were frequently provided by the local authorities 
that did their best to get a broadcast permission, expecting the loyalty of the TV company 
in return, as well as certain support, say, in the election period. 
 
Period of realism. It started, as we think, in 1997 when broadcasters gradually started 
facing problems that needed not just simple answers but, at times, serious, time-
consuming and resource-consuming solutions. Starting from the simple things – how to 
upgrade the equipment in order to provide daily smooth broadcasting – and finished by 
more complicated tasks, such as the need to train the personnel or to legalize the 
activities. And, finally, the most important issue – how to earn money in a situation of a 
total stagnation of economy, lack of big Western and local advertisers, shortage of 
programming and a very high degree of emigration, i.e. decrease of the audience. In late 
1996 – early 1997, the energetic situation started getting stabilized nationwide, and it 
became possible to develop broadcasting based not only on enthusiasm and altruism but 
also on orderly organization. There was a need to non-formally and formally cooperate 
the TV companies into a network, united by a common television schedule, the issue of 
purchasing legal programming appeared, although is still not solved, as well. One of the 
relevant matters was the issue of cooperation between the existing broadcasters, as well 
as information exchange between TV companies. The number of broadcasters started 
drastically increasing in 1996. In 1996 – 1997, A1+, Ar TV companies appeared on the 
air; Mayr Hayrenik TV company changed its approach to broadcasting, getting 
transformed from a trite movie channel into a social and political channel; Business TV, 
later turned into Armenia TV company, started actively and rather aggressively working 
on the air of the National Television of Armenia. Soon, Culture TV Company started 
broadcasting, occupying the frequency of the second ex-governmental channel. Later, the 
TV Company changed the management for numerous times, in 1999 being reorganized 
into Prometheus channel. 
 
This period was also marked by the launch of new radio broadcasters. Ardzagank, Van, 
Tospa, Burg radio stations were launched between 1996 and 1999. All the radio stations 
have, mainly, a format of news and music broadcasting. A serious competition started, 
becoming harsher in 2000 – 2001, when the quantity of broadcasters crossed the number 
ten only in Yerevan (where the population is about a million people.) 
 
Yet another remarkable event in that stage was the emergence of a public broadcaster that 
is supposed to satisfy the information needs of the population, provide an enough 
quantity of cultural, educational and other socially useful information, and reflect the 
diversity in the public. However, Public television and Public radio do not implement 
their functions, receiving serious financial investments, owning the biggest share in the 
advertising market and competing with the private sector. 
 
Period of industrialization. Symbolically, this period started in 2002 and is characterized 



by harsh competition and politicization that increases on the eve of the elections (local, 
presidential, parliamentary. The most remarkable event of that stage happened on April 2, 
2002 when the results of the first licensing competition announced by the National 
Commission on Television and Radio was announced, in a way changing the situation in 
the broadcast market. According to the RA law On Television and Radio, broadcast 
license holders do not obtain the right to prolong the license after its expiration: they 
should take part in the licensing competition on a common basis, together with the new 
applicants. As a result of the competition in April, A1+ TV company, remarkable for its 
oppositional attitude towards the acting authorities, left the market. Noyan Tapan TV 
company didn’t get a license as well, (it was considered to be “non-pro-governmental” as 
well.) Meanwhile, the information ground lost the balance of opinions, views, and 
approaches. The main principle became “broadcasting is a business”, with the epigraph: 
Loyalty to the authorities in return for keeping the place in the diverse broadcast palette 
of Armenia and the chance to use a share in the advertising market. 
 
That period is also characterized by yet another sudden change in the increase of the 
quantity of broadcasters, in particular – in Yerevan. By the end of 2002, the number of 
broadcasters went up to 60. The interests in the market were polarized; various groups of 
broadcasters were formed; corporations were developed. A serious sum appeared in the 
advertising market, the shares of the market were defined, and fights for those shares 
emerged. 
 
A tragic event of that period was the cruel murder of Tigran Naghdalyan, the chairman of 
the Council of the Public TV and Radio Company, in the last days of 2002.  

 

Statistics 

According to the RA Ministry of Justice, 221 TV and 63 radio offices have been 
registered by January 1, 2003. However, that information does not reflect the real number 
of broadcasting organizations in the country. It’s, rather, about structures that are 
involved TV and radio production. In this article, we will examine the broadcast 
organizations that possess the right to use certain frequencies and practically work on the 
air. By December 31, 2002, there were 63 such organizations in the country.  

•  48 non-governmental TV companies, 21 of which are located in the capital, and 
27 – in the regions of the country. The TV companies of the capital cover 
Yerevan, partially – the Ararat valley and the region of Kotaik. The average 
volume of daily broadcasting is 18 hours, some of them going on the air round-
the-clock. Regional TV companies make us of VHF and UHF channels, 
broadcasting from 2 hours a week to 16 hours a day. The average daily volume of 
broadcasting is no more than 5 hours.  

• 13 non-governmental radio companies, 2 of which are located in the regions, the 
others – in the capital.  

• Public Television of Armenia occupies 2 frequencies. National broadcasting is 
conducted on a VHF channel. Broadcasting in the capital is conducted on a UHF 
channel.  

• Public Radio of Armenia covers nationwide.  



Apart from the public television and radio, Prometevs, ALM, Armenia and ArRadio 
International cover countrywide (or the most part of it.) 
 
Non-governmental local TV companies have been functioning in 22 cities (populated 
areas,) and radio companies – in 3 cities of the country. 
 
The following TV and radio companies have been broadcasting based on agreements 
between states: ORT, Russia Channel (GTRK,) Radio France Internationale. Paradise 
(NTV, Russia,) Ev (CNN, USA,) Dar 21 (Muz TV, Russia) and Radio Alfa (Russkoe 
Radio) are involved in complete re-broadcasting of foreign channels. Partial re-
broadcasting of foreign (Russian) programs are conducted by the following 
organizations: capital TV channels Kentron (TVS,) Channel 5 (MTV,) Yerevan (TVC,) 
Shant Gyumri and Shant Yerevan (Ren TV,) and Interkap in Vanadzor (Ren TV,) as well 
as radio channels in the capital – Impulse (Radio Mayak,) Tospa (Radio Hit FM,) Radio 
107.7 (Dynamite FM.) 
 
The above-mentioned list includes only the companies that conduct re-broadcasting on a 
legal basis or, at least, based on an oral agreement with the re-broadcast channel. 
 
There are not many facts of re-broadcasting central Armenian channels by regional TV 
companies. The ones that we know are M5 (Vanadzor and Nig-Aparan (Aparan,) re-
broadcasting Armenia TV company. 
 
As for open terrestrial broadcasting, mainly programs of Russian federal channels (state 
and private) and national networks are re-broadcast. The only exception is, maybe, CNN. 
The reasons for such a devotion to Russian broadcasters can be easily explained. It’s 
about the lack of a language barrier, comparative simplification of mutual agreement and 
principles of financial relations. The cooperation with Russian channels is also 
conditioned by the shortage of programming and the difficulties in obtaining programs.  
 
The tables below contain more complete information on broadcasters of Armenia: 

TV Companies 

  Region City  Name of the TV Company Own Production 
1.     Aragatsotn     Ashtarak     Ashtarak TV     Yes 
2.     Aragatsotn     Aparan     Nig-Aparan     Yes 
3.     Ararat     Artashat     Anna - Telelex     Yes 
4.     Armavir     Armavir     ALT TV     Yes 
5.     Armavir     Armavir     Noy Hayastan     Yes 
6.     Armavir     Echmiadzin     Echmiadzin     Yes 
7.     Gegharkunik     Gavar     Kyavar     Yes 
8.     Gegharkunik     Martuni     Zangak     Yes 
9.     Gegharkunik     Sevan     Armine     Yes 
10.     Kotaik     Abovyan     Abovyan     Yes 
11.     Kotaik     Abovyan     Lanj     Yes 
12.     Kotaik     Nor Hachin     Hachin     Yes 
13.     Kotaik     Hrazdan     Hrazdan TV     Yes 



14.     Kotaik     Charentsavan     Lusalik     Yes 
15.     Lori     Alaverdi     Ankyun+3     Yes 
16.     Lori     Spitak     Spitak     Yes 
17.     Lori     Stepanavan     Fortuna     Yes 
18.     Lori     Tashir     Tashirk     Yes 
19.     Lori     Vanadzor     Interkap     Yes 
20.     Lori     Vanadzor     Lori     Yes 
21.     Lori     Vanadzor      М5     No 
22.      Shirak      Gyumri      Shant      Yes 
23.      Shirak      Gyumri      Tsayg      Yes 
24.      Shirak      Gyumri      Shirak      Yes 
25.      Syunik      Sisian     Sisian yev menk   Yes 
26.      Syunik      Goris      Last      Yes 
27.      Syunik      Kapan      Dzagedzor      Yes 
28.      Taush      Noyemberyan     Kamut      Yes 
29.      Yerevan      Yerevan      AR      Yes 
30.      Yerevan      Yerevan      Armenia      Yes 
31.      Yerevan      Yerevan      Prometevs      Yes 
32.      Yerevan      Yerevan      ART 13      Yes 
33.      Yerevan      Yerevan      Kentron      Yes 
34.      Yerevan      Yerevan      Hay TV      Yes 
35.      Yerevan      Yerevan      Shoghakat      Yes 
36.      Yerevan      Yerevan      NTV      No 
37.      Yerevan      Yerevan      Dar 21      No 
38.      Yerevan      Yerevan      Hayrenik      Yes 
39.      Yerevan      Yerevan      ORT      No 
40.      Yerevan      Yerevan      Rossiya      No 
41.      Yerevan      Yerevan      ALM      Yes 
42.      Yerevan      Yerevan      Cinemax      No 
43.      Yerevan      Yerevan      Channel 5      Yes 
44.      Yerevan      Yerevan      CNN      No 
45.      Yerevan      Yerevan      Yerevan      Yes 
46.      Yerevan      Yerevan      ARMENAKOB      Yes 
47.      Yerevan      Yerevan      Shant      Yes 
48.      Yerevan      Yerevan      Lilit      Yes 
49.      Yerevan      Yerevan      Public TV      Yes 
50.      Yerevan      Yerevan      Public TV     Yes 

 

 

 



 

Radio companies 

  Region City Name of the Radio 
Company 

Own 
Production 

Broadcast 
Channel 

1.      Lori      
Vanadzor      Interkap      Yes      FM 

2.      Shirak      Gyumri      Shant      Yes      FM 

3.      
Yerevan      Yerevan      Ardzagank      Yes      FM 

4.      
Yerevan      Yerevan      ArRadio 

Intercontinental      Yes      FM 

5.      
Yerevan      Yerevan      Radio HAY      Yes      FM 

6.      
Yerevan      Yerevan      Hi-FM      Yes      FM 

7.      
Yerevan      Yerevan      Alfa      No      FM 

8.      
Yerevan      Yerevan      Radio 107 FM      Yes      FM 

9.      
Yerevan      Yerevan      Impulse      Yes      FM 

10.      Yerevan      Yerevan      Van      Yes      FM 

11.      Yerevan      Yerevan      Hit-FM/Tospa      Yes      FM 

12.      Yerevan      Yerevan      Vem-Spyur      Yes      FM 

13.      Yerevan      Yerevan      RFI      No      FM 

14.      Yerevan      Yerevan      Public Radio      Yes      AM 

33 TV companies have been producing news in Armenia, 24 of them broadcast daily 
news (at least 5 times a week.) According to the data of December 31, 2002, the 
population of the country has an opportunity to watch 195.6 hours of news daily. I. e. 
each of the 33 TV companies produces about 6 hours of news a week. The daily volume 
of news produced by TV companies of public and political format is almost 27 hours. As 
for information production (talk show, analytical and other programs,) the volume of its 
production, for example, by each regional (local) TV company is about 1.5 hours a week. 
 
More than 2000 people work at all the TV companies of Armenia. About 600 of them 
work with Public TV, about 500 of them – at regional TV companies, about 900 of them 
– at TV companies in the capital, the numerical size of the staff of each TV company 
varying from 5 to 500 people. 
 
10 radio broadcasters of Armenia have been producing information programs. Their joint 



volume of production reaches up to 75 hours a week. In this case, we mean not only news 
but also various talk shows, music information, etc. 
 
No more than 200 people have been working at all the radio stations of Armenia; about 
130 of them work at private ones. With the exception of the Public Radio, the average 
quantity of the employees of radio companies (regional and capital) is about 15 people. 
(The information about the number of employees at TV and radio stations is based on the 
data provided by managers of the stations.) 

 

Material and Technical Resources 

Paraphrasing a famous statement, we can state that in the business of broadcasting 
everything is decided by the staff that knows how to use the equipment. It is difficult to 
imagine modern broadcasting without the necessary technical equipment. However, we 
can hardly say that the Armenian channels conform to the world technical standards 
although many of them are well-furnished. 

T e l e v i s i o n 

When private television emerged, serious equipment was out of the question. Getting on 
the air with the help of a home VCR was considered a norm and was perceived as 
professional heroism. It was not important how you were going on the air and what you 
were broadcasting. The essential thing was that you were on the air. That’s why, on the 
first stage, hardly anybody pondered seriously over the necessity to own good equipment 
that would ensure proper production and broadcasting. Countrywide, you could come 
across TV companies located in one small room. There were not even basic studio sets 
with at least some technical equipment. Lighting, sound equipment, special effects, 
equipment for measuring were considered to be luxury. The quality of broadcasting, as 
well as the technical quality of production, left much to be desired. 
 
Today, the situation has changed. The factor of serious competition emerged, and the 
viewers became far more demanding. It became practically impossible to make them 
watch a “pirate” low-quality film, or newscasts without serious graphic design or modern 
set design. 
 
The TV companies can be divided into three conventional groups, according to the 
technical equipment and the existence of the necessary production resources. 
 
First group – Capital. The characteristic feature of the group is the carefully thought-out 
production and broadcasting resources. This group includes TV companies with 
relatively developed material and technical resources. They use professional equipment 
of BETACAM, DVCAM, Digital S formats, as well as other new digital, professional 
and semi-professional formats. However, even this group sometimes uses VHS and 
SVHS formats. It should be noted that new tendencies in the technological development 
of the world broadcast industry are reflected on Armenian broadcasters as well – 
frequently in a negative way. First of all, it’s the existence of various production and 
broadcast formats that quite often lead to conflicts in the integrity of the whole technical 
process. Thus, the process of production at professional formats is often ended by 
broadcasting at less quality formats, such as SVHS or even VHS. It should be mentioned 



that the permanent necessity to increase the technical quality of the whole production 
process becomes a problem due to the raise of the production price. That’s why not all of 
the TV companies can afford to use only one format in production and broadcasting, even 
if they have the necessary equipment. Be that as it may, today most TV companies of this 
group have the necessary equipment for broadcasting and producing. Most TV companies 
own transmitting equipment (transmitters.) Practically all the TV companies have the 
necessary equipment for editing, including the system of non-linear editing that has 
become especially popular during the last 2 or 3 years, due to the low price and good 
technical capacities. It should be noted that most of them have animation graphic stations 
that are an integral part of the modern television. Most TV companies have 2-4 studio 
sets, paying specific attention to news sets and sets for morning shows. 
 
If we talk about the technical problems of this group, we should note the lack of ENG 
trucks allowing to conduct live on-site broadcasting (with the exception of the Public 
Television); lack of automatic newsrooms with the full set of online editing and 
broadcasting systems; general shortage of equipment. One of the problems is the fact that 
not enough attention is paid to measuring equipment that controls the broadcast quality. 
All this is directly connected with the general financial situation. 
 
Positive factors are: the drastic change of the visual aspect of broadcasting; emergence of 
a big number of modern newscast sets; high-quality and carefully though-out graphic 
design of broadcasting and the more careful attitude towards the broadcast image and 
conception. Most TV companies have enough premises and sets for working and 
organizing all the steps of production. The sets are either leased or owned by the TV 
companies. 
 
The material and technical resources of the TV companies of this group varies from 300 
thousand to 5 mln US dollars. 
 
Second group – Cities. This group comprises of the TV companies in Gyumri and 
Vanadzor – the second and third cities of Armenia. The characteristic feature of this 
group is the existence of semi-professional equipment of an SVHS format and, 
maximum, a couple of small studio sets. They have internal computer networks, systems 
of non-linear editing and a small quantity of television graphic systems. The quality of 
newscast production equipment is a serious problem. No TV company of this group has 
BETACAM, DVCAM, Digital S and digital professional format equipment. The 
broadcasting systems are mainly about antiquated lamp transmitters. However, this group 
pays more and more attention to such factors as the studio design and broadcast design. 
No TV company of this group owns buildings or other real estate. All the premises are 
rented, and, in some cases, granted for a long-time lease for a symbolic payment. 
 
Third group – Region. The characteristic feature of the TV companies of this group is 
the heterogeneity of the material and technical resources. As a rule, they are remarkable 
for not powerful transmitters (from 25 to 100 watt,) a big quantity of antiquated but still 
used home equipment. The broadcast format is mainly VHS. Only during the recent two 
years, these TV companies obtained studio sets with minimal sound and lighting 
equipment. A small number of new generation equipment was obtained – non-linear PC-
based editing systems, digital semi-professional cameras. All this has increased the 
quality of the production without changing the broadcast quality. This is one of the 
reasons why the audience switches from these channels to other ones with a higher signal 
levels. The number of the equipment and other technical resources is enough to produce 



no more than 1 hour of daily high-quality programs of their own. And, in this sense, the 
future of regional TV companies is vague. This group includes TV companies that don’t 
have even minimal technical resources, broadcasting from 2-3 hours a day to 1-4 hours a 
week. Nevertheless, they remain an essential source of information for the regional 
population. As a matter of fact, lots of TV companies of this group are legally 
commercial structures, acting as non-commercial, public or, rather, community, mass 
media and, in this sense, having other functions as compared to major broadcasters. 

R a d i o 

We are not going to divide the radio companies into groups because their geographic 
locations and the technical levels are almost similar. Besides, the material resources of 
radio companies are more adequate to the needs of the audience. Lots of broadcasters 
construct the production and broadcast system on a digital basis, using software for 
editing, getting on the air, allocating commercials. Practically all the radio stations have 
studio blocs and digital carriers for the production (music commercials and programs.) 
The comparative success of the radio companies on the way to technological progress is 
explained by the low self-cost of radio production and comparatively low prices for the 
equipment. However, the radio companies suffer from the shortage of technical 
equipment for journalists (lack of various dictaphones, mini disc recorders, editing 
computers, high-quality microphones, etc.) The technical furnishing of regional radio 
companies is hardly any different from the capital ones. However, they have their 
characteristic features. Interkap (Vanadzor) and Shant (Gyumri) are a part of TV and 
radio companies, which allows them to efficiently use some technical resources of 
television in radio production. It’s about the radio versions of TV news, common data 
base and common news resources. Besides, there is no second local radio broadcaster in 
Vanadzor and Gyumri that could be a serious competitor for Interkap and Shant radio 
companies. 

Legislative Regulation of Broadcasting 

The legislative grounds of broadcasting is regulated by the following legal documents: 
RA laws On Television and Radio; On Licensing; On Advertising; On Copyright and 
Related Rights; Regulations of the National Commission on Television and Radio; 
Procedure of conducting Competitions on Broadcast Licensing. 
 
The first draft law On Television and Radio appeared I n1996. Since those times, the 
document has undergone huge changes, having lost lots of articles that imposed bans 
upon broadcasters, having obtained other restrictive principles, and having lost its 
integrity and the main conception. The law was adopted by the Armenian parliament and 
signed by the president on October 9, 2000. However, it still contains a big number of 
disagreements that allow interpreting certain provisions in various ways. It has three main 
contextual sections. The first one is about general provisions and regulation of 
broadcasting. The second part stipulates launching a public TV and radio company and 
its managing body. The third section establishes the main principles of licensing private 
broadcasters and launching the National Commission on Television and Radio – a body 
regulating the activities of private broadcasters and the licensing process. According to 
the law, a license is the only basis for the work of broadcasters that allow obtaining or 
renting the necessary equipment for broadcasting. Only broadcasting is subject to 
licensing; television and radio production shall not be licensed. According to the same 
law, broadcasting stipulates disseminating an audio/video signal through a wire or 



wireless connection, with the help of electromagnetic waves that are accessible for the 
perception of the audience (cable, terrestrial and satellite broadcasting, including 
encoding if decoders are available.) The law establishes the procedure of licensing only 
for cable and terrestrial broadcasting, practically not regulating satellite broadcasting. A 
license is granted for 10 years – to cable broadcasters, and for 7 years – to terrestrial 
broadcasters. The procedure of licensing of cable broadcasting is simplified and does not 
stipulate conducting a competition. A competition is obligatory for terrestrial 
broadcasters: to get a license, they have to present bids to the competition and, regardless 
of their experience of broadcasting, enter into a competition with another structure, 
frequently existing only on a paper, in the form of a written conception. 
 
It should be noted that one of the most vulnerable parts of the law is the lack of the 
principle of prolonging the license in case the corresponding laws and regulations were 
completely observed. The criteria of selecting a broadcaster based on a presented bid are 
the following: 

• A big volume of domestic production;  
• The volume of own production;  
• Technical and financial resources;  
• Professional staff.  

The terms of conducting each specific competition are defined by the National 
Commission on Television and Radio. Actually, the National Commission includes 
certain points in the terms, thus exceeding its power since the law keeps silence about 
those points. 
 
The provisions connected with forming the National Commission were being discussed 
for a long time. As a matter of fact, this “independent” body has a legal status of a 
governmental institution, appointed by the president of the country from among experts 
in the sphere of broadcasting technologies, journalism, television, radio, culture, science, 
and law, having higher education and possessing a perfect knowledge of Armenian. The 
following categories are not eligible for membership in the National Commission: leaders 
of political parties, heads of public or private TV, radio companies, persons that have 
contractual relations with public and private TV and radio companies. The Commission 
members are appointed for six years, except the members of the first Commission that, 
based on the transitional provisions of the RA law On Television and Radio, are 
appointed for various periods in order to observe the rotary principle. The Commission 
consists of 9 members. According to the law, two of the members of the Commission – 
the chairman and the deputy - are permanent employees that cannot be involved in any 
other paid work. The other 7 members work on a public basis. The functions of the 
National Commission include: organizing broadcast competitions, issuing licenses, 
confirming the types of licenses, forming and publishing the lists of licenses, supervising 
the fulfillment of the license terms, controlling the observance of the laws by 
broadcasters, granting permissions for broadcasting encoded programs, suspending a 
cycle of programs or a program in case of abuse of a law. 
 
For broadcasters, there are certain restrictions in advertising activities. It is allowed to 
allocate advertising slots with the total running time of no more than 10 minutes within 
an hour. The radio programs cannot be interrupted more often than at each 10 minutes, 
and the television programs – at each 20 minutes. There are no restrictions for PSAs. 
However, the running time of each public slot cannot be more than 5 minutes. 



Broadcasters are obligated to allot no less than 5% of their annual air time for public 
service announcements. In July, 2002, the Armenian parliament adopted the changes to 
the law on advertising, according to which it is prohibited to advertise tobacco and drinks 
with more than 20% alcohol strength (with the exception of brandy) on the air. 
 
According to the law On Television and Radio, the language of broadcasting shall be 
Armenian. Broadcasters are obligated to fill at least 65% of the total broadcast time with 
domestic production (a 5-year transition period is stipulated, during which the volume of 
domestic production shall be gradually increased: from 25% in 2001 to 65% in 2005.) 

 

Public Television and Radio 

Public Television and Radio Company is an organization that has a special status of a 
governmental institution. Its supreme body is the Board of Public TVR Company. The 
Board has 5 members appointed by the President of the Republic of Armenia for a term 
of 6 years, except the members of the first Board that, according to the transitional 
provisions of the law of the Republic of Armenia On Television and Radio, are appointed 
for various periods in order to observe the rotary principle. The Board elects the chairman 
and the deputy. The Board members are required to have a higher education, possess a 
perfect knowledge of Armenian, and be qualified experts in the sphere of broadcasting, 
arts, literature, and science. The work in the Board is a paid job. The following categories 
are not eligible for membership in the Board: political party leaders, members of party 
administration; foreign citizens; persons without citizenship; directors of private and 
public TVR companies; persons that had contract arrangements with any TVR company. 
 
The Public TV and Radio Company (Public Television and Public Radio) is intended to 
satisfy the informational needs and the constitutional right of the citizens of the country 
to obtain information, regardless of their religion, national origin, social status. 
 
Commercials at public channels cannot exceed 5% of the total broadcast volume. The 
programs cannot be interrupted by advertising blocs. Broadcasting of advertisements is 
prohibited during National mourning days. Political ads are permitted only in the period 
of election campaigns. 

 

Market of Advertising 

The survey among experts, conducted in 2002 by Internews non-governmental 
organization, displayed the following picture of the advertising market. Most experts 
agree that the biggest advertisers in Armenia can be considered the companies with real 
annual advertising budgets of more than 90 thousand US dollars. According to the 
evaluation of the overwhelming majority of experts, there are no more than dozen 
companies like that. However, about 25 companies were mentioned as candidates for the 
top ten leaders. 
 
The survey shows that at least each of those 20-25 companies in Armenia spend a 
minimum of about 90 thousand dollars a year on advertising. While evaluating the 
maximum annual budget of advertisers with a small advertising budget, the experts 



expressed an opinion that theses companies spend a maximum of up to 2 thousand dollars 
a year on advertising. 
 
While evaluating the average monthly cost of television advertising in Armenia, the 
opinions were quite diverse – from 100 thousand to one million dollars. And even after 
excluding the six extreme evaluation marks, the diversity was still rather impressive – 
sevenfold: from 100 to 700 thousand dollars. Consequently, we can certify that, 
concerning this issue, the experts were divided into three equal groups. The first one can 
be conditionally called the skeptics (by the way, consisting mostly of representatives of 
the mass media) – they estimate the cost of the ad market as 100-150 thousand dollars. 
The second group – the realists – estimates it as 200-400 thousand dollars. The third 
group – the optimists – at 500-700 thousand dollars. 
 
The experts were also offered to divide Armenian TV companies into three groups based 
on the sales volume. Thus, the group with a large sales volume included the Public 
Television of Armenia, Prometevs, and Armenia with the minimum monthly volume of 
40 thousand dollars each. The experts attributed Paradise (re-broadcasting the Russian 
channel NTV,) A1+ and Shant TV company to the group with an average volume. Dar 21 
TV channel (re-broadcasting the Russian channel Muz TV) is the closest to the average. 
All the other channels were considered among the group with a small volume of sales, the 
maximum monthly volume being within $5000 - $7000. 
 
As for the sales volume of regional TV companies, the joint volume of all the regional 
TV companies, according to the experts, may come approximately to 0.7-1% of the 
whole TV advertising market. This is conditioned, in the first place, by low prices at 
national television channels, and, in the second place, by the fact that regional TV 
companies mainly are not interesting for large businesses. As for medium-size and small 
businesses, they simply cannot afford to advertise because of the so-called “vigilance of 
tax services.” Most experts have the following fact in their minds: as soon as one 
company or another appears on TV with advertising, their tax activities are immediately 
checked. That’s what keeps most business structures from advertising. 
 
Thus, regional TV companies have to exist either at the expense of the resources of 
founders, or at the expense of local classified ads. Which is a maximum of about 200 
dollars a month. 
 
According to the experts, the prices for advertising at Armenian television channels are 
extremely low. Which leads to a lack of dynamics in the development of TV channels, 
and the standards and quality of television advertising on the whole. Thus, experts have 
noted cases of selling TV advertising on some channels at $3-5 a minute and even less – 
it is the average price at radio stations, which can also be compared to the tariffs in the 
print media. 
 
According to most experts, in 2002 the total volume of the ad market a little bit increased 
– by 8 – 10% (as compared to 2001.) However, a possible increase of TV advertising is 
not predicted. 
 
Below please find data about the proportions of various types of advertising. 
 
TV occupies the most part of the advertising market (55%,) billboards occupy 20%, radio 
is in the third place (15%,) and the print media occupies the last place (10%.) 



 
Based on the results of the survey, we can come to the following conclusion: in Armenia, 
the volume of the ad market (billboards and the mass media) formed approximately 5 
million dollars for the past year, and the dynamics of the market was roughly +10%. 
Consequently, the total volume of the ad market may approximate $10 million. 

 

Development of the Electronic Mass Media Market 

During the last two years the problem of the broadcasting industry has been actively 
discussed in lots of professional circles. The following issues are discussed especially 
often: problems of the quality of domestic TV production, program formats, lack of 
ethical norms in the work of journalists, low standards of programs on the whole. 
Recently professionals have started speaking about the “one-sidedness” of newscasts 
covering national events. In general, the problem of similarity of public and political 
channels, as well as the lack of positioning, makes it difficult to identify them. Although, 
judging by everything, the formation of the image of TV channels will happen in the next 
few years – as soon as all the TV companies having undergone the licensing process 
fulfill their political mission in the period of the forthcoming elections and face the 
problem of attracting viewers, later offering the audience to advertisers. 
 
The opinion that sounds again and again is expressed as bewilderment regarding the huge 
quantity of broadcasters, in particular – TV companies. The main evaluations of the 
experts come down to one thing. Such a big number of broadcasting structures, in 
particular – TV companies, cannot exist in such a small market. That’s why, there is an 
opinion that in the next 5 years the quantity of broadcasters will decrease. Possibly, they 
will join into networks, involving the acting regional broadcasters. 
 
Another predictable scenario of development is the following: the national channels will 
become stronger – without involving the partners from regional networks and launching a 
big number of representative offices in the regions in order to completely cover the 
information grounds and satisfy the viewer. Today, Prometevs, ALM, Public Television, 
Armenia TV companies have taken that road. However, none of them take the factor of 
regional broadcasters into serious consideration. 

 

Participation of International Organizations in the Development of the Electronic 
Media 

Donors have always been very attentive to broadcasting organizations. Some of them 
were rather cautious towards that sphere, perceiving it as business. Meanwhile, 
broadcasters were facing so many problems that it was absolutely necessary to give them 
a helping hand – first of all, in order to help the audience to obtain more information. It 
should be mentioned that today that aim is achieved in many respects. According to 
initial calculations, most viewers of Armenia obtain information from at least 5 electronic 
media, one of them being local. There are still regions that are practically deprived of any 
kind of information. Also, the funds and other international organizations face the 
problem of production quality, which is directly connected with the personnel education 
and technical furnishing. Various donor structures are especially interested in launching 



programs that will help viewers obtain information about different spheres of life. It 
should be noted that the donors were more careful about regional broadcasters: it was 
considered that the mass media in the capital can implement their functions 
independently. Besides, the audience in the capital has always had access to more news 
sources. 
 
There is a positive fact to be noted: in Armenia, no international organization has directly 
financed a broadcasting structure or spent money for launching one. They have just 
supported the existing projects, which has not had a devastating influence on the market 
formation, as it has happened in some post-totalitarian countries. 
 
If we talk about specific organizations, we should mention Internews that is specialized in 
the sphere of the electronic media and implements projects for broadcasting. The 
organization has three main directions: training of specialists, technical support, and joint 
production that brings together all the broadcasters. That part of the Internews activities is 
mainly financed by USAID. 
 
Broadcasters are most actively supported by the Open Society Institute (OSI,) Eurasia 
Foundation, USIA. Others help episodically. Thus, the US Agriculture Department 
contributes to the development of agriculture in the regions of Armenia, sponsoring the 
launch of a national network of information on the market of agriculture products, as well 
as financing the launch of a program on agricultural issues. 
 
IFES has been very actively collaborating with TV companies during elections, 
conducting debates, providing PSAs for broadcasting, etc. 
 
It should be mentioned that USAID has done its best to contribute to training of 
professionals, as well as to technical furnishing. USIS/USIA has been actively helping 
broadcasters to buy transmitters and other equipment, including the launch of radio 
stations. Eurasia and OSI have expended tier efforts and resources to provide access to 
information sources and to launch permanent news exchange, which resulted in the 
quality of broadcasting. Donors also have played a big role in implementing some radio 
projects. Of course, it is rather difficult to analyze the effectiveness of the whole support 
of international structures but, on the whole, they have given a positive impulse to 
broadcasters, creating opportunities for the development of the market. 

 


